четвъртък, 27 януари 2022 г.
Становище на сдружение Балканка относно ЗИД на ЗООС
предложените промени в ЗООС!
След като се запознахме с предложените промени, а така също и със записа от
заседанието на КОСВ, изразяваме пълна подкрепа относно промяната, с
която се връща
двуинстанционно съдебно производство за националните обекти и тези от национално
значение при обжалване на индивидуалните административни актове, издавани от
компетентните органи по ЗООС.
МОТИВИ:
Обектите от национално значение винаги са характерни с техния огромен екологичен
отпечатък, просто защото самите обекти са огромни, почти винаги.
Следователно, рисковете, които те създават за всички компоненти на
околната среда
засягат както огромни територии, така и множество хора, чиито права за
достъп до чиста и
съхранена околна среда се гарантират и от националното
законодателство, и от Орхуската
конвенция, по която РБългария е страна!
От тази гледна точка, промените през 2017г., които въведоха едноинстанционно
производство за националните обекти, са необясними на фона на запазеното
двуинстанционно производство за малките обекти.
Затова тук ще споделим примери от нашата богата практика на съдебни
производства с цел спасяването на някоя река или язовир, или пък
източниците на питейно
битово водоснабдяване на населените места, предотвратяване кражбата на
баластра от
речните корита и пр., които са част от основните дейности на сдружение Балканка.
Така например, откъде накъде за един малък ВЕЦ някъде из страната, ще се прилага
двуинстанционно производство, а делото за един огромен нов язовир,
който не е бил
построен при социализма и има защо, ще се решава само на една
инстанция, бихте ли
пояснили?
Може би не знаете, а всъщност със сигурност знаете, че процедурите по ОВОС и
ОСВ в РБългария са най-фалшивите на света и, колкото по-голям е
обектът, толкова са по-
фалшиви докладите по ОВОС и ОСВ.
Тези процедури досега бяха символ на Корупцията по една единствена причина -
че инвеститорите плащат докладите! Затова в тях пише само това, за
което инвеститорът е
платил.
Може би не знаете, че когато станеше дума за огромен национален обект досега,
наблюдаван от джипа на държавното ръководство, тогава служителите в
компетентните
органи спираха да мислят, защото ако си изпълнеха служебните
задължения съвестно, на
другия ден щяха да ги уволнят!
Може би не знаете, че провежданите досега от инвеститорите обществени
обсъждания нямаха никакво значение! По-точно - колкото е по-голям
обектът, толкова по-
малко значението! Моля, посочете само едно решение по ЗООС за
национален обект, в
което пише, че докладите не са одобрени заради възражение на местните общности!
И може би не знаете, че всичко това даде основания на ГД Околна среда да
заведе дело срещу България в Европейския Съд - Точно Заради Ниското Качество На
Докладите по оценка на съвместимост с предмета и целите на Натура 2000 зоните.
Държавата ни очевидно има екологичен проблем с националните си обекти и
този проблем се задълбочи след въвеждането на едноинстанционното
производство!
Само два примера - кражбата на несортирана речна баластра и кал от коритото на
река Вит, които бяха вложени в насипа на магистрала Хемус, който за
нищо не става, и
задръстването с бентонит на водоснабдителна система Крушовица за Плевен при
преминаването на Турски поток през река Вит! И ако едното си беше жива
кражба, прикрита
от "компетентните" органи, то второто е било ясно като бял ден за
замесените Басейнова
Плевен и РИОСВ Плевен още при докладите по ОВОС, защото не може да допуснеш
надуване под налягане в карстов район с бентонит и да не знаеш какво
ще стане цели три
километра по-надолу с питейните кладенци. Само че, когато тогавашният министър
председател беше наредил, всичко живо спираше да мисли, както всички много добре
знаете...
Следователно, досега в ДОВОС и ДОСВ за обектите от национално значение се
допускаха нечувани нарушения на законодателството - национално и
европейско, които
достигаха степен на Пълна Измама! Ефектите от тези нарушения върху природата и
правата на гражданите за достъп до чиста околна среда са толкова
по-големи, колкото по-
голям е обектът. И ако за някой мижав обект органите можеше и да си изпълнят
задълженията, това никога не се е случвало досега за национален обект!
Сдружение Балканка беше първата и вероятно единствена досега жертва на
едноинстанционното производство за този вид обекти и точно заради това
подкрепяме
предложението за двуинстанционно производство. Става дума за
многогодишната ни война
срещу язовир Яденица, който е много по-глупав и от Цанков камък дори.
Колко е глупав
този язовир ще Ви занимаваме и през медиите, ако някой ден процедурите
за него тръгнат
отново.
Този язовир не е построен при СОЦ-а и затова има специална причина - огромният
сеизмичен риск, който създава, тъй като стената му ще се строи върху
прочутия Яденишки
разлом, широк 30 метра, което Е забранено от нормите за проектиране на сгради и
съоръжения в сеизмични райони у нас.
Наред със стотиците други нарушения на екологичното законодателство,
съдършжащи се в докладите по ОВОС и ОСВ, "експертите" бяха написали дори, че
разломът шял да бъде укрепен, моля Ви се!
И така, сдружение Балканка обжалва решението на министъра на ОСВ за одобряване
на докладите за Яденица пред тричленен състав на ВАС, като в хода на
делото представи
Становище на Института по Геофизика на БАН, възложено от МОСВ при процедурата по
реда на ЗООС, а не от нас. В становището БАН потвърждаваше, че "възраженията на
сдружение Балканка, базирани на сеизмичните характеристики на площадката Са
Основателни!"
Освен това цитирахме на съда членовете от Нормите за проектиране на сгради и
съоръжения в сеизмични райони, които забраняват строителство язовири
върху разломи...
И въпреки това загубихме делото пред тричленен състав на ВАС, който в
мотивите си
пишеше, че становището на БАН било "много кратко" и освен това се бяха
напънали да
цитират текстове от Нормите, в които става дума за реконструкция на съществуващи
сгради, а не за строителство на нови язовири...
В Сдружение Балканка притежаваме изключителна експертиза на тема сеизмични
рискове и сеизмична сигурност, и си представете сега как се
чувствахме, като гледаме
какви ни ги е написал съдът, но не можем по никакъв начин да
реагираме... Още повече че
нито инвеститорът - НЕК ЕАД, нито МОСВ не намериха нито един друг експерт по
сеизмична сигурност, който в хода на делото да твърди, че рискове
няма, поемайки лична
отговорност. Така загубихме делото в първоинстанционното производство.
Пред петчленен състав много лесно щяхме да спечелим, дори само с основанието, че
тричленен състав на ВАС няма необходимите специални познания, за да тълкува и
интерпретира нормите ни по земетръс, отхвърляйки становища дори на БАН.
Нищо фатално, разбира се, тъй като ние впоследствие информирахме както ГД
Околна среда на ЕК, така и ИНЕА, които щяха да съфинансират проекта, и
язовир Яденица
няма да се строи, тъй като му спряхме парите от ЕС, нищо че в ЕК бяха
излъгани от
държавата ни даже да го обявят за Проект от Значение за Общността.
Разказахме Ви този случай, за да докажем факта, че процедурите по ОВОС/ОСВ у
нас нищо не струват, както и че при едноинстанционно производство стават грешки,
случайни или не толкова, имайки предвид стотиците милиони, които
предстоеше да се
преразпределят. На петчленен състав на ВАС щяхме да имаме още един
шанс, още повече
че щяхме да представим още безброй становища от водещи експерти в
професионалната
общност, включително и от КИИП. Пък и на петчленен състав е много
по-трудно да се
влияе.
Ето защо подкрепяме промяната, която въвежда двуинстанционно производство в
съда за индивидуалните административни актове по реда на ЗООС за
национални обекти,
която е в интерес на гражданите. Ако не ни вярвате - питайте в селата
по поречието на
всички реки, през които преминаха магистрала Хемус или Турски поток
какво им се случи.
И в крайна сметка, ако цялостната система у нас за издаване на индивидуални
административни актове по реда на ЗООС и ЗБР работеше, включително и съдебните
производства - ние нямаше да имаме наказателна процедура и заведено дело в ЕС от
страна на ГД Околна среда на ЕК за точно обратното.
Надяваме се също така да отчетете, че България е член на ЕС и трябва да спазва
правилата и директивите на съюза. Като сте ограничили достъпа до правосъдие на
заинтересованите от опазването на околната среда страни, това не
означава, че те не
могат и няма да се възползват от правата си пред европейските
институции, след като са
ограничени или лишени от правосъдие у нас. Лошото е, че така много
често се стига до
излагането на държавата ни пред Европата за това, че не спазва
законодателството на
съюза. На никой от нас не му се иска това да става, но след като няма
друг шанс...
Не на последно място, Вие може би не знаете Как точно се обявяват национални
обекти и обекти от национално значение? Малък ВЕЦ на река Илийна с
мощност под един
мегават се обявява за национален обект от министерски съвет в услуга
на Рилска Света
обител... Малък ВЕЦ под един мегават - национален обект!!! Само че и
там една черна
котка им мина път и ЕБВР отказа фиансирането на този проект, понеже
нямаше нито един
ред от законодателството на ЕС, който да не е нарушен!
При предишното държавно управление щеше ли да има някой учуден, ако и мините
за злато, които налазиха цялата държава като хлебарки, бяха запонали
да ги обявяват за
национални обекти, моля?
В този смисъл, ограничаването на достъпа на заинтересованите страни до
качествено правосъдие Ви прави много лоша услуга. Разбира се, че на
петчленен състав на
ВАС е много по-трудно да се влияе, околкото на тричленен. В противен
случай не се
учудвайте, ако за националните Ви обекти бъде отказвано финансиране от всички
възможни агенции на ЕС или пък от европейските банки, защото тези
институции много
стриктно следят да не се нарушава законодателството на ЕС за
финансираните от тях
проекти.
А ако наистина искате да се ускорят процедурите, за да не се забавят
истински, а не
фалшиви национални обекти, моля, бъдете така любезни да търсите резерви в
законодателството за ускоряване на съдебните производства, и също така
моля, вземете
законодателни мерки за подобряване на качеството на докладите по ОВОС/ОСВ, като
забраните например докладите да се плащат от инвеститорите. Иначе
винаги едни и същи
"експерти" пишат всички възможни лъжи в тия доклади, за да заслужат
парите, които
взимат, и това ще дава непрекъснати поводи на природозащитните НПО да обжалват
незаконните решения по реда на ЗООС и ЗБР дори и на половин съдебна инстанция, а
после да търсят и други начини, за блокират инвестиционни предложения, които
недопустимо вредят на природата.
На последно място възразяваме остро срещу внушенията, изказани по време на
заседанието на КОСВ, че едва ли не всички НПО били обжалвали, водени
от техни частни
икономически интереси! Това е вярно само за определени и всеизвестни НПО, пряко
свързани само с икономическите интереси, които по един или друг начин
имат отношения с
ВЕЦ Буйновска и ВЕЦ Лесето
пресушената река Буйновска след две от водохващанията за МВЕЦ - за ВЕЦ
Буйновска и ВЕЦ Лесето, на който да не забравяме,че наскоро АС Смолян
обяви разрешителното му за строеж на водохващане за нищожно, в
резултат на директно нарушение на ЗУТ. В хода на последващите
разследвания, информация получена по реда на ЗДОИ, а и в резултат на
проверките на БДИБР, които тогава ни заявиха,че всичко е наред с тези
водохващания, установихме, че и двете централи от 30.06.2021г. работят
без разрешителни. Това дали сме ги хванали или не в работа и в
пресушаване на реката е едно, но това,че работят бе безспорно
установимо от сайта на Агенцията за устойчиво енергийно развитие.
Подадохме пореден сигнал до Директора на БДИБР с молба да влезе в
правомощията си, като издаде заповед за спиране на водовземането за
двете централи на базата на върховна правна нетърпимост ... изтекли
разрешителни. Съответно от една страна убийството над реката в Натура
зона 2000 продължаваше, от друга - интересен бе и въпроса, ако плащат
за водата на какво основание го правят, ако не плащат - как така я
ползват без да плащат. Да не говорим,че и продават произведена
енергия, за което сигнализирахме АУЕР да им отнемат лиценза. Бяхме
най-добронамерени привеждайки доказателства за деянието.
Отговор от АУЕР не получихме и до този момент! На 08.12 обаче
получихме отговор от БДИБР, че са извършили нова проверка, установили
са, че и двете централи водовземат и работят. Установили са и че
разрешителните им са изтекли, но отказват да преустановят дейността им
с абсурдния аргумент,че и двете централи са подали заявления в
законоустановения срок, през февруари и март още, удължаване срока на
действие, но директорът на БДИБР още не се е произнесал, демек самия
той, НВ Колето Кърнолски, но приема,че те работят законно, макар и без
разрешителни, което е правен абсурд. От БДИБР пропуснаха да споменат
обаче една малка подробност - че срокът за произнасяне е 20 дни(т.е.
тук пръст в далаверата е натопила и бившата директорка) и най-важното,
че тъй като и двете централи са построени в нарушение на ЗУТ без
необходимите книжа, няма как да им бъдат удължени разрешителните
съгласно действащата наредба за ползване на повърхностен воден обект.
Явно е,че има договореност за протакване, докато нещо не се промени и
"още малко не ги поузаконят със задна дата 10-20години". Счетохме,че
това е зверски сигнал за корупция, при което уведомихме новото
ръководство на МОСВ и Окръжна прокуратура Смолян за извършено
престъпление по чл. 282 от НК. Вчера получихме отговор от
прокуратурата, че тя се е запознала с жалбата и приложените документи
и прокурорът е "приел,че са налице данни за осъществено престъпление
по чл. 282 ал.1 от НК", т.е. прокурорът счита,че е извършено деяние, с
което "длъжностното лице наруши или не изпълни служебните си
задължения, или превиши властта или правата си с цел да набави за себе
си или за другиго облага ... "
Следователно НВ Колето Кърнолски е поставен под наблюдение от
ОП-Пловдив като деянието му е подсъдно в Окръжен съд Пловдив.
Ние питаме министър Борислав Сандов / Borislav Sandov и зам. мин. Тома
Белев / Toma Belev НВ Колето Кърнолски докога ще е директор на БДИБР?
Разбира се, считаме, че настоящето деяние е най-малкото престъпление
на директора Кърнолски с оглед това,че водата на хората в Брестовица е
отровена с манган, а пък след всичките водовземания в неговия район
животът отдавна е погубен ... а той не направи нищо и продължи да ги
прикрива, въпреки опитите да окажем съдействие. Само един пример -
двама ихтиолози след тяхна проверка лятото подготвиха доклад за
състоянието на няколко водохващания за ВЕЦ и това,че не стават за
нищо, а Колето ни отговори,че всичко е прекрасно с тези водохващания
... нима!
Да не говорим за копането на баластра по Марица,Чая,Арда, Стряма и
други, за което, ако прокуратурата се размърда, тепърва ще става
интересно... Да не говорим за становището за площ Розино, срещу което
трябваше да възразяваме....
Та да не забравим отново - до кога Никола Кърнолски ще е директор в БДИБР?
https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/Scan10001.pdf
Специален доклад за краденето на баластра покрай реките - Щъркелите - 2
В разгара на информацията за потопите в страната, често представени като природни бедствия, но отразяващи апокалиптичните сценарии, за които и ние многократно предупреждаваме с оглед на това, че копаенето, "чистенето", мачкането, изкъртването, сеченето на дървета и други благородни инициативи във водосбора на реките се е превърнало в национален спорт, считаме, че настоящият доклад е изключително актуален и съдържа данни за извършено престъпление в зони от мрежата Натура 2000, но според нас, съдържа и данни за извършено престъпление от страна на длъжностни лица, неизпълняващи служебните си задължения в изгодана на други небезизвестни лица, тъй като местата, за които ще стане въпрос по-долу, са известни на всички и там многократно са извършвани проверки; дори са съставяни актове и прочие, които очевидно са накарали дори извършителите да се смеят. Тъй като те продължават ли, продължават да си копаят.
Считаме, че една от важните задачи, на новия министър на околната среда е да върне самочувствието и да изгради авторитета на тази институция, защото там отдавна, както добре знае, хората са умрели от страх за работните си места и не смеят да мръднат, та изпадат в ситуации, за които дори не ни се разказва.
Тъй като последните дни много се говори за това как дъждовете "пак са ни изненадали" ви призоваваме да се предадете и да признаете, че се провалихте в това, което последните има няма 60-70 години българските управници се опитват да наложат, а именно, че копаенето, "чистенето", мачкането, изкъртването, сеченето на дървета и други благородни инициативи във водосбора на реките е изключително полезно, да не говорим за дигирането, бетонирането, изправянето на реки и други. Може би е крайно време да се предприемат нови, свежи действия, обръщайки хода на колелото, защото очевидно действията срещу наводнения последните 60-70 години се провалиха.
Обръщаме се към новия министър на околната среда и водите, иначе уважаван от нас Борислав Сандов, че това, което трябва да се направи, е мигновена заповед на министъра за спиране на всякакво изземване на наносни отложения от коритата на реките на основание чл.199 във връзка с чл.199а от ЗВ...
Ако на нас не ни вярвате, може да изгледате първа част от съвместния филм, който заснехме заедно с Българската Национална Телевизия във връзка с най-популярния национален спорт:
Освен това, може да се запознаете с друг наш съвместен филм, заснет година по-рано от Господари на ефира пак там:
вторник, 25 януари 2022 г.
Медиен мониторинг
24 януари 2022 | |||||
Последният турбинен ротор на ВЕЦ „Байхътан" беше успешно инсталиран - 24 Часа На 18 януари успешно завърши инсталацията на последния турбинния ротор на втората по големина ВЕЦ в света – „Байхътан". 16-те енергоблока на ... | |||||
Бразилия планира ударно развитие на атомна енергетика - Факти.бг Исторически, Бразилия разчита на ВЕЦ за осигуряване на 80% от електроенергията си, но промените в климата и намаляването на валежите доведоха до ... | |||||
Нинова за язовирите: Първият проблем-има 8 вида собственици, печелят частни ... Има лобизъм, има корупция, има частни ВЕЦ-ове, накацали по реки и язовири, казва министърът. Нинова за язовирите: Първият проблем-има 8 вида ... | |||||
|
вторник, 18 януари 2022 г.
Медиен мониторинг
17.01.2022 | |||||
От Helpbook: Защо се изпуска вода от язовир Цонево? - Bgonair 01.2022 г., правомерно ли е то и дали не свързано с допълнително изпускан обем за електропроизвоство на ВЕЦ "Цонево" (според медийни публикации, ... | |||||
Асоциация "Хидроенергия" с двама нови съпредседатели - Българска телеграфна агенция Бил е началник на ВЕЦ "Копринка" към НЕК. Магистър по: Електрическо задвижване и автоматизация на промишлени инсталации и технически комплекси към ... | |||||
Производството на електроенергия за първите 9 дни на 2022 г. расте с 28.69 - Dir.bg Водноелектрическите централи (ВЕЦ)в началото на настоящата година демонстрират също висок положителен дял. Така за времето от първия до деветия ... | |||||
Политическата нестабилност не пречи, даже помага - Банкер Напротив, тази година водите са повече и подпомагат тока от ВЕЦ. Това, което поскъпна е токът за технически нужди на ЕРП-тата и ЕСО, тъй като те ... | |||||
понеделник, 10 януари 2022 г.
Медиен мониторинг
10 януари 2022 | |||||
ВЕЦ „Трите клисури" е генерирал 100 млрд. киловатчаса електроенергия през 2021 г. - 24 Часа Най-мощната ВЕЦ в света - „Трите клисури", е произвела 103,6 милиарда киловатчаса електроенергия през 2021 г., сочат данни на компанията оператор, ... | |||||
Производството на ток през 2021: повече въглища и ВЕЦ - Капитал Възобновяемите източници на енергия (без ВЕЦ), както и производството на ток от природен газ не търпят големи промени спрямо 2020 г. За момента ... | |||||
ВЕЦ-овете с над 50% дял в енергийния баланс на страната | manager.bg Увеличение на дела на електроенергията от водноелектрическите централи (ВЕЦ) с 51,11% за периода от 1 януари 2021 г. до 31 декември 2021 г. | |||||
Делът на енергията от ВЕЦ-ове скочи с 50% за 2021 г. | Клуб 'Z' Увеличение на дела на електроенергията от водноелектрическите централи (ВЕЦ) с 51,11 процента за периода 1 януари 2021 г. | |||||
Производството на ел.енергия във ВЕЦ се е повишило с над 50% | Банкеръ Най-силно е нараснало производството на ел.енергия във водноелектрическите централи (ВЕЦ) - с 51.11% на годишна база. През 2021 г. те осигурили за ... | |||||
Новини - ВЕЦ-овете с над 50% дял в енергийния баланс на страната - publics.bg През 2021 г. от ВЕЦ са произведени 5 119 558 MWh електроенергия, докато през 2020 г. производството от този вид централи е било 3 387 984 MWh. | |||||
Нови разкрития за фаталния инцидент с млад мъж пред кръчма в Катунци ᐉ Новини от ... Младият мъж, който работел във ВЕЦ-а край Катунци, е семеен, съпругата му работи в шивашка фирма в Сандански. Баща му е параджията в основното училище ... | |||||
|
Медиен мониторинг
3 януари 2022 | |||||
Сърбия инвестира до €700 милиона в нова ВЕЦ - Money.bg Сръбското правителство ще инвестира между 600 и 700 милиона евро в изграждането на нова водноелектрическа централа (ВЕЦ) в Бистрица, ... | |||||
Сърбия влиза луди пари в нова ВЕЦ в Бистрица - БЛИЦ Сърбия влиза луди пари в нова ВЕЦ в Бистрица. https://blitz.bg/ikonomika/srbiya-vliza-ludi-pari-v-nova-vets-v-bistritsa_news859955.html Blitz.bg ... | |||||
Новини - EPBiH ще произвежда 20% по-малко електроенергия през следващите две години ... по река Неретва ще бъде повлияно от рехабилитацията на язовира на ВЕЦ Рама. Очаква се да намали годишното производство на EPBiH с 20 GWh. | |||||
ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ
-
В Комисията по Околна Среда и Води /КОСВ/ на Народното Събрание е внесен проект на ЗИД на ЗООС, чрез който се прави пореден опит за тайно...
-
(Актуализирано на 07.10.2010 г.) http://forthenature.org/gallery/292 05.08.2010 | 11 снимки Граждани за Рила 20 Share ...
-
https://mittag.wordpress.com/2015/11/20/vlahi/ Posted on November 20, 2015 by mittag Стотици ВЕЦ нанасят тежки екологични поражен...
-
Кандидат-студентски курс по география 1. Значение на водите като природен компонент и природен ресурс. В ...
-
Решение № 272 от 25.08.2014 г. на ВКС по гр. д. № 290/2012 г., IV г. о., ГК, докладчик председателят Бойка Стоилова чл. 290 ГПК чл. 12, ...
-
http://www.nvspb.ru/stories/gidroyenergetikaili_rueba/?version=print ГИДРОЭНЕРГЕТИКАИЛИ РЫБА? "Гидроэнергетика привлекает своей без...
-
В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки от убийственото влияние на ВЕЦ-овете у нас, във връзка ...
-
Политиката на държавата е не само рестриктивна, тя е неустойчива, коментират пък инвеститорите от ...
-
Решение № 147 от 25.06.2014 г. на ВКС по гр. д. № 1070/2014 г., I г. о., ГК, докладчик съдията Бонка Дечева чл. 280, ал. 1, т. 3 ГПК чл....